توابع ریاضی The Math object
Math Properties خصوصیات ثابتی از ریاضی است و همواره یک کار مشخصی را انجام میدهد و ورودی نمی گیرد که می توان از آن استفاده کرد .
Math.E عدد E رو برمی گردونه.
Math.PI عدد پی رو برمی گردونه
Math.SQRT2 جذر عدد 2 رو برمی گردونه
Math.SQRT1_2 جذر عدد1/2 رو برمی گردونه
Math.LN2 لگاریتم طبیعی رو تو مبنای دو برمی گردونه
Math.LN10 لگاریتم طبیعی رو تو مبنای 10 برمی گردونه Math.LOG2E لگاریتم مبنای 2 عدد E روبرمی گردونه
Math.LOG10E لگاریتم مبنای 10 عدد E رو برمی گردونه
Math Method ها آیتم هایی هستند که متدی هستند و تفاوتی که با propertieدارند این است که ثابت نیستند و ورودی می گیرند. متد های مختلفی برای math داریم که در ادامه با آنها آشنا می شویم .
- round(x)
این متد یه عبارت رو میگیره و روندش میکنه .
- ceill(x)
این متد جزءصحیح بیشتر عدد رو برمیگردونه.مثلا برای 4.2 عدد 5 رو برمی گردونه و برای -4.2 عدد -4 رو برمی گردونه.
- floor(x)
این متد جزءصحیح کمتر عدد رو برمی گردونه مثلا برای 4.7 عدد 4 رو برمی گردونه و برای -4.1 عدد -5 رو برمیگردونه .
- trunc(x)
این متد عد صحیح را برمی گرداند مثلا 4.7 را 4 برمی گرداند و -4.7 را نیز -4 برمی گرداند.
- sing(x)
این متد علامت عدد را برمی گرداند برای اعداد مثبت عدد 1 و برای اعداد منفی عدد -1 و برای صفر همان صفر را برمی گرداند.
- pow(x,y)
این متد دو ورودی می گیرد و به توان می رساند. یعنی X را به توان y می رساند.
- sqrt(x)
این متد جذر عدد رو برمی گردونه.
- abs(x)
قدر مطلق عدد رو برمیگردونه. هر عدد بدیم مثبت برمیگردونه.
- sin()
این متد سینوس یک عدد را برمیگرداند.
10-Math.cos()
این متد کسینوس یک عدد را حساب می کند
11-Math.min() & Math.max()
این متدها اگر یک تعداد عدد ورودی داشته داشته باشند کمترین مقدار و بیشترین مقدار را برمی گردانند.
12– Math.random()
این متد یک عدد تصادفی بین 0 تا 1 برمی گرداند. البته این عدد همواره کمتر از یک است.
13- Math.log()
لگارینم اعداد رو برمی گرداند
- در تابع رندوم می توان مشخص کرد که عددی که برمی گرداند در یک بازه عددی باشد.
- می توان تابع رندوم را به همراه متدهای دیگر هم استفاده کرد.
مثلا برای اینکه یک عدد صحیح بین 0 تا 9 به صورت رندوم برگردانیم به این صورت عمل می کنیم :
Math.floor(Math.random() * 10)
در اینجا خود تابع رندوم یک عدد بین 0 تا 1 می دهد که در 10 ضرب می شود و یک عدد اعشاری می شود و چون قبل از رندوم floor() استفاده شده جزء صحیح پایین عدد را برمی گرداند. حال اگر بخواهیم بین 0 تا 10 یک عدد برگرداند باید ضرب در 11 کنیم یا اینکه تابع را در 10 حساب کنیم و یک واحد به آن اضافه کنیم.
Math.floor(Math.random() * 10) 1 +
تابع زیر کارش اینه که دوتا عدد میگیره و یک عدد مابین دوتا عدد برمی گردونه
function getRndInteger(min, max) {
return Math.floor(Math.random() * (max – min) ) + min;
}
مثلا اگر عدد بیشتر را 10 و عدد کمتر را 1 در نظر بگیریم عددی که بر می گرداند بین 10 تا 1 است البته خود 10 نمی تواند باشد. البته من این مورد آخر رو تو عمل متوجه نشدم چون تو w3schoolوقتی من عدد رو 1و10 در نظر می گرفتم 0 رو هم برمی گردوند در حالی که نباید برگردونه!!!