آرتا رسانه

آموزش برنامه نویسی جاوااسکریپت-جلسه بیستم

عملگرهای Bitwise

این عملگرها شبیه عملگرهای منطقی (&و|و!)  هستند ولی کارکردشون تفاوت داره .

Bitwise Operation

& ==> عملگر and به صورت زیر عمل می کند .

0 و 1 همانطور که گفته شد اعداد باینری هستند و مقایسه عملگر & به صورت بالاست.

مثلا 5&1 رو می خوایم حساب کنیم. ابدا باینری هر دو را حساب می کنیم . 5 میشه 101 و 1 میشه 01 . حالا هر دو رو 4 بیتی میکنیم.برای اینکه چهار بیتی بشن از سمت چپ هر چقدر کم باشه بهشون 0 اضافه می کنیم . 5 میشه 0101 و 1 میشه 0001. حالا جدول & رو تشکیل می دهیم.

.

5&1

1

5

0

0

0

0

0

1

0

0

0

1

1

1

 

نتیجه همان 1 است .

 

| ==> عملگر or به صورت زیر عمل می کند.

XOR ==> این عملگر را به صورت ^ بین دو عدد نشان می دهیم و اگر بخواهیم نتیجه مقایسه را نشان دهیم به صورت زیر است .

NOT ==> این عملگر به معنای این است که اگر 0 هست 1 بشه و اگر 1 هست 0 بشه.

در مورد not سوال داشتم از خدمتتون : اینکه چرا بخش بالای w3school گفته نات 5 میشه 10 که البته درسته ولی پایین گفته نات 5  میشه منفی 6. این قسمت رو متوجه نشدم.

این بخش روهم متوجه نشدم.  باینری اعداد منفی متفاوته ؟ یا فقط به خاطر علامت سمت چپ رو باید به جای 0 ، 1 قرار بدیم ؟؟البته در این صورت هم با نوشته سایت جور درنمیاد. ؟؟

0 هم یعنی false و 1 هم یعنی true.

<<  این علامت نشان دهنده ی شیفت به چپ است. 1>>5  یعنی ابتدا باینری  5 رو پیدا کنیم سپس به سمت چپ 1 خونه جا به جا کنیم. و جای خانه خالی شده 0 قرار می دهیم . اگر بخواهیم 1>>5  رو حساب کنیم . باید باینری 5  رو پیدا کنیم که میشه 101 برای تبدیل به چهار بیت به جای بایت های خالی از سمت چپ 0 قرار میدهیم . پس میشه 0101

بعد 1 خانه شیفت می دهیم به سمت چپ. میشه 101 بعد جای خانه ای که خالی شده 0 می زاریم که میشه 1010بعد در مبنای دو حساب می کنیم که میشه 10 (0+2+0+8) .

<< این علامت نشان دهنده ی شیفت به راست است . 1<<5 هم یعنی باینری 5 رو حساب می کنیم بعد به سمت راست 1 خانه هل می دهیم و سمت چپ که خالی شده به جاش 0 قرار می دهیم . میشه 0010 ، حالا در مبنای 2 میشه  2 (0+2+0+0).

Errors

برای رسیدگی به خطاها از try  catch استفاده میکنیم.

try  catch خطا را پیدا میکنه و چاپ میکنه مثلا اگر تابع alert() رو برنامه نویس اشتباه بنویسه اجرای برنامه متوقف میشه واگر از try  catch استفاده کنیم و خطا رو چاپ کنیم متوجه می شویم که خطا دستوری رخ داده.

گزینه بعد ی Throws Error هست که برای مدیریت خطاها استفاده می شود. مثلا می توانیم با توجه به نیاز خودمان مشخص کنیم در چه شرایطی چه خطایی به کاربر نشان داده شود و داخل بخش try و در قسمت ifها تعیین می شود.

 اگر بخواهیم بعد از اینکه خطا مشخص شد یه کاری انجام بدیم با finally  اینکارو انجام می دهیم . finally بعد از catch نوشته میشه .

try{

 If(x==” ”)throw “empty”;

    
}
catch(err){

Message.innerHTML=”err”;

}

Finally{

document.getElementById(“demo”).value=” “;

}

  در مثال بالا اول داخل try شرط اجرا میشه و با throw شرط رو هر طور بخواهیم تعریف می کنیم و اگر خطایی بود داخل catchچاپ میشه و در نهایت می توانیم یک پیغام نشان دهیم یا عملی را انجام دهیم .

 

  • شش نوع خطا داریم

خطا در تابع eval()

EvalError

خطای خارج از محدوده می دهد .

RangeError

خطای مرجع می دهد. مثلا اگر متغیری تعریف نشده ولی استفاده شود خطامی دهد.

ReferenceError

اگر مشکل دستوری در برنامه باشد این خطا رخ می دهد.

SyntaxError

خطای نوع می دهد مثلا از داده استفاده کنیم که برای آن منظور خاص تعریف نشده و کارایی ندارد

TypeError

یک خطا در تابع URI() encode رخ داده

URIError

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا