آرتا رسانه

زبان برنامه نویسی سالیدیتی

مقدمه

زبان برنامه نویسی سالیدیتی یکی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب در بین برنامه نویسان بلاکچین است. این زبان برنامه‌نویسی برای ایجاد و توسعه قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم کاربرد زیادی دارد. این زبان برنامه‌نویسی یک زبان سطح بالا و شی‌گرا است و کسانی که با زبان‌های برنامه نویسی پایتون، جاوا اسکریت و  C++ آشنا باشند می‌توانند خیلی سریع این زبان را یاد بگیرند. اگر علاقمند به حوزه بلاکچین و ایجاد قراردادهای هوشمند هستید یکی از پیش‌نیازهای شما زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی است که حتما باید یاد بگیرید چرا که در حال حاضر بهترین زبان برنامه نویسی برای ایجاد قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم، سالیدیتی است. در این مقاله قصد داریم زبان برنامه نویسی سالیدیتی را به شما معرفی کنیم لطفا با ما همراه باشید.          

زبان برنامه نویسی سالیدیتی| قراردادهای هوشمند

هر زبان برنامه نویسی در برهه‌ای از تاریخ و بر حسب نیاز ابداع شده است زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی نیز در سال‌های نه چندان دور یعنی در سال 2014 توسط گوین وود، یوئیچی هیرای، کریستین ریتویسنر و الکساندر برگساسی برای ایجاد قراردادهای هوشمند در بلاکچین معرفی شد. این زبان با زبان‌های برنامه نویسی پایتون، جاوااسکریپت و C++ ارتباط نزدیکی دارد و اوصولا برنامه‌نویسانی که با این زبان‌ها آشنا هستند می‌توانند خیلی راحت سالیدیتی را یاد بگیرند. همانطور که اشاره کردیم این زبان برنامه‌نویسی که مدت زیادی از عمرش نمی‌گذرد برای ایجاد قراردادهای هوشمند در بستر اتریوم ابدع و معرفی شده است، شاید برای شما سوال باشد که قرار داد هوشمند چیست؟  قراردادهای هوشمند شبیه قراردادهای عادی هستند  و تفاوت آن این است که بصورت کدهای کامپیوتری درآمده‌اند که توسط برنامه نویس‌ها نوشته می‌شود. در قراردادهای عادی مثلا خرید و فروش خانه اوصولا بین خریدار و فروشنده یک واسط مثل بنگاه وجود دارد ولی در قرارداد هوشمند هیچ واسطی وجود ندارد و همه کارها توسط کدهای نوشته شده اجرا می‌شود و هیچ توقفی ندارد. این قراردادها توسط شروطی که تعریف شده اجرا می‌شود یعنی اگر تمام شرایط برقرار شد قرارداد هوشمند به صورت خودکار شروع به اجرا می‌کند و توقفی نیز ندارد. از آنجایی که امنیت در این قراردادها بسیار با اهمیت است اکثر قراردادها بر روی پلتفرم اتریوم پیاده سازی می‌شوند و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد و همواره ثابث است و اجرای آن متوقف نمی‌شود. از قراردادهای هوشمند در زمینه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. این زمینه‌ها شامل انتخابات، موسسات مالی و بانک‌ها، بیمه‌ها، دولت‌ها، املاک، رسانه‌ها، خدمات سلامتی و … می‌باشد.     

نحوه کار زبان سالیدیتی

زبان برنامه نویسی سالیدیتی با هدف ایجاد قراردادهای هوشمند بر بستر اتریوم ایجاد شد. نحوه کار این زبان به این صورت است که ابتدا متغیر رویداد یا Event توسط آن تعریف می‌شود. سپس برای قرارداد، تابع‌ها و متغیرهای زیادی تعریف می‌شود، قرارداد هوشمند با دریافت و تحلیل این داده‌ها برنامه متناسب با آن را اجرایی می‌کند بد نیست بدانید که قرارداد‌های هوشمند از دو بخش ایجاد می‌شوند، بخش کد و بخش داده که داخل یک آدرس در بلاکچین اتریوم وجود دارد. در این زبان کلیدرمزنگاری یک بلاک روی بلاک قبلی نیز قرار دارد و به این ترتیب بلاک‌ها مانند زنجیر به هم مرتبط می‌شوند. این زنجیرهای به هم مرتبط سبب ایجاد یک شبکه امن می‌شوند که امکان هک کردن را غیرممکن می‌کند. این زبان برنامه نویسی نیز از ویژگی وراثت برخوردار است و میتواند توابع و متغیرهای یک قرارداد را در قراردادهای دیگر به ارث ببرد و کار را راحت‌تر کند، بخصوص برای قراردادهایی که مشابه هستند این ویژگی کاربرد زیادی دارد. همچنین این زبان از کتابخانه‌ها و کلاس‌های زیادی برخوردار است که برای توسعه قراردادهای هوشمند اهمیت زیادی دارد.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی سالیدیتی

  • نوع داده

دراین زبان برنامه نویسی نوع داده‌ها ایستا می‌باشد. یعنی قبل از استفاده از یک متغیر باید نوع آن متغیر را تعیین کنید در غیر این صورت با خطا مواجه خواهید شد. این ویژگی زبان سالیدیتی شبیه جاوا و C++ است.

  • قرارداد و رابط‌ها

در سالیدیتی هر قرارداد به منزله‌ی یک ساختار داده است که کمک می‌کند تا قرارداد بسازیم و آن را مدیریت کنیم. از آنجایی که این قراردادها توسط ویژگی ارث بری توسط فرزندان منتقل می‌شود باعث ایجاد قراردادهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌شود.

  • اصلاح‌کننده‌ها

همان طور که گفتیم قراردادها از توابع زیادی برخوردارند و اگر شرط مربوط به یک تابع برقرار شد اجرا می‌شود حال اگر بخواهید شرط یک تابع را تغییر دهید می‌توانید با استفاده از ویژگی اصلاح‌کننده‌ها شروط توابع را تغییر دهید و از این طریق رفتار تابع را تغییر دهید.

  • رویدادها

یکی دیگر از ویژگی‌های سالیدیتی رویدادها هستند و زمانی استفاده می‌شوند که برنامه‌نویس بخواهد اطلاعات مربوط به قرارداد را روی log بلاکچین ذخیره کند.  

  • سطح دسترسی

سطح دسترسی از ویژگی‌های مفید و کاربردی هر زبان برنامه نویسی می‌باشد که زبان سالیدیتی نیز از این ویژگی برخوردار است. این ویژگی کمک می‌کند تا برای کاربران سطح دسترسی‌های متفاوتی بر حسب نیازشان تعریف کرد مثلا یک توسعه دهنده باید به همه بخش‌ها دسترسی داشته باشد ولی سایر کاربران لزومی ندارد به همه بخش‌ها دسترسی داشته باشند.

آیا آموزش زبان برنامه نویسی سالیدیتی مفید است؟

با توجه به پیشرفت دنیای برنامه نویسی و گسترش فناوری بلاکچین و نفوذ آن در اکثر صنایع در آینده شاهد ایجاد قراردادهای هوشمند در بستر بلاکچین خواهیم بود و قرارداد‌های موجود بین افراد و صنایع وکشورها از حالت عادی و روتین آن خارج شده و بر بستر بلاکچین پیاده سازی خواهند شد. از آنجایی که زبان سالیدیتی مختص همین کار است و روز به روز در حال توسعه است در آینده نه چندان دور یکی از بهترین ‌زبان‌ها در دنیای بلاکچین خواهد بود و هر کسی که به این زبان تسلط پیدا کند حرفی برای گفتن خواهد داشت و آینده خود را تضمین خواهد کرد. 

سخن پایانی

زبان برنامه نویسی سالیدیتی یک زبان سطح بالا و شی‌گراست که برای ایجاد قراردادهای هوشمند در بستر اتریوم کاربرد فراوانی دارد و با همین هدف نیز در سال 2014 معرفی شد و مورد توجه برنامه نویسان و توسعه دهندگان  قراردادهای هوشمند قرار گرفت. این زبان برنامه نویسی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنیای بلاکچین است و از نظر ساحتاری شبیه جاوا اسکریپت، پایتون و C++ است. در این مقاله سعی کردیم تا در خصوص این زبان برنامه نویسی مطالبی را خدمتتان ارائه کنیم . امیدواریم که سودمند واقع شود.

آرتا رسانه
آرتا رسانه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
Loading
/
پیمایش به بالا