محتوای تاپیک کلاستر (topic cluster) چیست؟

ژوئیه 16, 2024 22 mins read

تاپیک کلاستر (topic cluster) چیست؟ آیا تا به حال این اصطلاح را شنیده‌اید؟ تاپیک کلاستر یکی از روش‌های محتوا نویسی است

می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌های سئوی محتوا تاپیک کلاستر است و به همین دلیل در سئو سایت برای تولید محتوا اغلب از این روش استفاده می شود.

همانطور که می‌دانید گوگل همواره آپدیت‌هایی را برای الگوریتم‌های خود اعمال می‌کند و فاکتورهای موثر بر سئو سایت را نیز مدام تغییر می‌دهد.

این تغییرات باعث شده تا متخصصان سئو متوجه شوند که محتواهایی که به روش تاپیک کلاستر نوشته می‌شوند ارزش بالایی دارند و محتوا نویسی به این سمت تمایل پیدا کرده است. با ما همراه باشید هر آنچه لازم است را در این خصوص بیاموزید.

محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاستر، محتوای خوشه ای ، محتوای پیلار و محتوای کانتنت کلاستر همه به یک معنی هستند. ما در اینجا از عنوان تاپیک کلاستر استفاده می‌کنیم. برای اینکه شما بتوانید یک محتوای تاپیک کلاستر تولید کنید ابتدا باید مفهوم آن را به خوبی درک کنید سپس اقدام به تولید محتوا کنید.

محتوای تاپیک کلاستر یا محتوای خوشه‌ای به محتوایی گفته می‌شود که به صورت هدفمند و دارای ساختاری منضبط و مرتبط به هم است. در این روش تولید محتوای یک محتوای اصلی داریم که حکم ستون را دارد که به آن پیلار هم گفته می‌شود. و از این محتوای اصلی انشعابات مختلفی گفته می‌شود.

شما تصور کنید قصد دارید در خصوص دیجیتال مارکتینگ مقاله تاپیک کلاستر تولید کنید. ابتدا باید یک موضوع محوری داشته باشید که می‌شود همان دیجیتال مارکتینگ، حالا باید یک مقاله در این خصوص تولید کنید و به تمام حوزه‌هایی که دیجیتال مارکتینگ شامل می‌شود در مقاله اشاره داشته باشید.

خب همانطور که می‌دانید سئو (SEO)، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، گوگل ادوردز (ادز)، تبلیغات آنلاین، ایمیل مارکتینگ، ویدئو مارکتینگ، موبایل مارکتینگ، روابط عمومی دیجیتال و ECRM حوزه‌های اصلی بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ می‌باشند.

در مقاله اصلی شما این حوزه‌ها را به صورت کلی معرفی می‌کنید و در خصوص هر کدام یک الی دو پاراگراف یا هر چقدر که لازم دیدید توضیح اجمالی می‌دهید. به این نکته توجه کنید شما نباید مقاله را ناقص بنویسید بلکه باید کلی توضیح دهید نه مفصل. این مقاله می‌شود ستون مقالات ، حالا مقالات فرعی یا همان کلاسترها تک تک این موضوعات یا همان حوزه‌های فعالیت دیجیتال مارکتینگ می‌شود. 

New-Microsoft-Word-Document-650.jpg
 

محتوای تاپیک کلاستر

شما در هر پاراگراف که در مقاله اصلی توضیح می‌دهید به مقاله فرعی لینک می‌دهید و به کاربر می‌گویید که اگر علاقمند به دریافت اطلاعات جامعی در خصوص آن موضوع فرعی است به مقاله آن وارد شود. مثلا در خصوص سئو یک پاراگراف می‌نویسید و یک توضیح کلی از سئو می‌دهید حالا کاربر را تشویق می‌کنید تا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سئو به مقاله سئو وارد شود که توسط لینکی که شما قرار دادید کاربر به آن مقاله هدایت می‌شود.

این کار باید برای تمام بخش‌های مختلف انجام شود. و کاربر طبق نیاز خود هر مقاله را که دوست داشت وارد شود. شاید یک کاربری سئو را دوست دارد و دیگری نیازمند کسب اطلاعات در خصوص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. در این صورت هر کاربری به حوزه مورد علاقه خود هدایت می‌شود. 

کار تمام نشده و بعد از لینک دهی منطقی و اوصولی در محتوای اصلی که همان مقاله دیجیتال مارکتینگ است حالا باید در مقالات فرعی هم لینک های لازم را بدهید و همچنین به مقاله اصلی هم لینک دهی کنید یعنی این لینک دهی‌ها باید طوری باشد تا بتوانید درون این خوشه محتوا حرکت کنید و پل بزنید.

مثلا می‌توانید در مقاله سئو که به طور مفصل در خصوص سئو و مطالب آن صحبت کردید در قسمتی از متن دوباره به مقاله اصلی لینک دهید تا کاربر بتواند در صورت نیاز به مقاله اصلی بازگردد. توجه داشته باشید امکان دارد هر مقاله کلاستر ی فرعی خودش قابلیت تبدیل به یک مقاله پیلار یا ستون را داشته باشد و خودش شامل زیر مجموعه‌هایی باشد که بتوانند به صورت مستقل یک مقاله مفصل باشند.

مثلا همان مقاله سئو در عین اینکه یک مقاله کلاستر برای دیجیتال مارکتینگ است، می‌تواند خود شامل بخش‌های مختلفی باشد از جمله: لینک داخلی ، لینک خارجی، سئو کلاه سیاه، سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری، الگوریتم های گوگل برای سئو و… که هر کدام می‌تواند یک مقاله جداگانه‌ای باشد.

Image NewsLetter
Icon primary
Newsletter

در خبرنامه آرتا رسانه عضو شوید

با آخرین اخبار و تخفیف های ما آگاه شوید