زبان برنامه نویسی متاورس چیست؟
در زبان برنامه نویسی متاورس، “Metaverse” معمولاً به یک جهان دیجیتال کاملاً خیالی اشاره دارد که با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، و یا ترکیبی از هر دو، دسترسی دارد. برنامهنویسی برای متاورس، بسته به نوع پروژه، میتواند نیازمند زبانهای برنامهنویسی مختلف باشد. البته تعیینکنندهی اصلی این است که شما برای چه بخشی از متاورس قصد برنامهنویسی دارید.
برای ساختن بازیها و تجربیات واقعیت مجازی، Unity (که با C# کدنویسی میشود) و Unreal Engine (که با C++ کدنویسی میشود) دو موتور بازی رایج هستند.
برای برنامهنویسی وب و توسعه برنامههای کاربردی، JavaScript و فریمورکهای آن مانند React یا Vue.js کاربردی هستند. HTML و CSS هم برای طراحی و ایجاد رابط کاربری استفاده میشوند.
برای ساخت و توسعه برنامههای سرور و بازیهای مولتیپلیر، Node.js (JavaScript در سمت سرور), Python, Java یا C# میتواند مفید باشد.
به علاوه، برای کار با تکنولوژیهای بلاکچین مانند توکنهای غیر قابل تعویض (NFTs) یا قراردادهای هوشمند، میتوانید Solidity را یاد بگیرید که زبان برنامهنویسی اصلی اتریوم است.
در صورت تمایل به آموزش برنامه نویسی بلاکچین پکیج آموزش برنامه نویسی بلاکچین را ملاحظه نمایید.
مهمتر از همه، این است که فکر کنید سعی دارید چه مشکلی را حل کنید یا چه تجربهای میخواهید بسازید، و سپس زبانهایی را یاد بگیرید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکنند.
در ادامه توضیحات قبلی، باید اشاره کرد که زبانهای برنامهنویسی متعددی وجود دارند که هر کدام بسته به نوع کاربرد و ویژگیهای خاص خود، در محیط متاورس قابل استفاده هستند.
مثلا در کار با واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR), زبانهایی مانند C# (برای استفاده در Unity) و C++ (برای استفاده در Unreal Engine) رایج هستند. Unity و Unreal Engine دو موتور بازی قدرتمند هستند که امکانات بسیاری برای ساخت تجربیات VR و AR فراهم میکنند.
ابزارها و زبان های برنامهنویسی کاربردی در حوزههای واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)
Unity و C#
Unity یک موتور بازی است که برای ساخت تجربیات VR و AR بسیار محبوب است. برنامهنویسی در Unity بیشتر با استفاده از زبان C# انجام میشود. Unity از خروجی برای مجموعه گستردهای از سیستمهای عامل و دستگاهها پشتیبانی میکند، از جمله Oculus (یک سیستم VR شناخته شده) و Microsoft HoloLens (یک سیستم AR شناخته شده).
Unreal Engine و C++ / Blueprints
Unreal Engine موتور بازی دیگری است که برای توسعه بازیها و تجربیات VR و AR استفاده میشود. این موتور بازی از C++ برای برنامهنویسی پشتیبانی میکند و همچنین سیستم بصری ساخته شده به نام Blueprints را برای افرادی که ترجیح میدهند کدنویسی را انجام ندهند، ارائه میدهد.
WebXR و JavaScript
برای تجربیات VR و AR وبباز، استاندارد WebXR توسعه یافته است. این استاندارد از زبان JavaScript استفاده میکند و کتابخانههای JavaScript مانند Three.js و A-Frame از آن پشتیبانی میکنند. این ابزارها امکان ایجاد تجربیات VR و AR را در یک مرورگر وب معمولی برای کاربران فراهم میکند.
ARKit و Swift / Objective-C
برای توسعه برنامههای AR برای دستگاههای iOS، ARKit از اپل استفاده میشود. برنامهنویسی برای ARKit معمولاً با استفاده از Swift یا Objective-C انجام میشود.
ARCore و Java / Kotlin
ARCore سرویس AR گوگل برای دستگاههای Android است. برنامهنویسی برای ARCore معمولاً با استفاده از Java یا Kotlin انجام میشود.
این فقط چند مثال از زبانها و ابزارهایی است که برای توسعه VR و AR استفاده میشود. با توجه به متنوع بودن این حوزه، انتخاب ابزار مناسب بستگی به نیازهای خاص پروژه و تجربه و مهارتهای برنامهنویس دارد.
اگر قصد ساخت اپلیکیشنهای وب با تجربه کاربری نزدیک به VR/AR را دارید، زبانهایی مانند JavaScript (و کتابخانههایی مانند Three.js و A-Frame) میتوانند بسیار مفید باشند.
در حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیز، زبان Solidity برای برنامهنویسی قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم کاربرد دارد. این تکنولوژی در ساخت اقتصاد دیجیتال و توکنهای غیرقابل تعویض (NFTs) در متاورس بسیار مهم است.
همچنین، زبانهایی مانند Python و Java برای برنامهنویسی سرور و بکاند بسیار رایج هستند و در ایجاد بخشهای پشتیبانی و سرور برای برنامههای متاورس استفاده میشوند.
در نهایت، انتخاب زبان برنامهنویسی بستگی به نوع پروژهتان، زمینه مهارتهایتان، و منابع یادگیری موجود دارد.